ابن حزم:لعنت خداوند بر اجماعی که علی بن ابیطالب(ع) در آن نباشد!
ابن حزم،یکی از علمای بزرگ اهل سنت در کتاب المحلی گفته است:خداوند لعنت کند اجماعی را که علی بن ابی طالب در بین آن نباشد.قال ابومحمد...ولعنة الله على کل اجماع یخرج عنه على ابن أبی طالب...
المحلى ابن حزم ج 9 ص 345. (برای دیدن تصویر در اندازه واقعی،بر روی آن کلیک کنید)
ابن حزم گفته:اجماعی که علی در آن نباشد،لعنت خدا بر آن اجماع باد...از این طرف،در تمام روایات سقیفه،اسمی از علی بن ابیطالب ع و حضور او در سقیفه به میان نیامده... قال فنشبح الناس یبکون قال واجتمعت الأنصار إلى سعد بن عبادة فی سقیفة بنى ساعدة فقالوا منا أمیر ومنکم أمیر فذهب إلیهم أبو بکر الصدیق وعمر بن الخطاب وأبو عبیدة بن الجراح فذهب عمر یتکلم فأسکته أبو بکر وکان عمر یقول والله ما أردت بذلک الا انى قد هیأت کلاما قد أعجبنی خشیت أن لا یبلغه أبو بکر ثم تکلم أبو بکر فتکلم أبلغ الناس فقال فی کلامه نحن الأمراء وأنتم الوزراء فقال حباب بن المنذر لا والله لا نفعل منا أمیر ومنکم أمیر فقال أبو بکر لا ولکنا الا مراء وأنتم الوزراء ...صحیح بخاری ج4 ص194 .دار الفکر للطباعة والنشر والتوزیع
پس مشخص شد که علی بن ابیطالب(ع)در اجماع سقیفه حضور نداشته است.اما در اینجا اهل سنت خواهند گفت که: درست است که علی(ع) در بین اجماع سقیفه نبوده، ولی عقیده و انتخاب او همان بود که اجماع انتخاب کردند(یعنی ابوبکر). خب ما سوال میکنیم:اگر واقعا اینگونه هست که شما می گویید،چرا علی بن ابیطالب تا 6 ماه با او بیعت نکرد؟فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبی بَکْرٍ فی ذلک فَهَجَرَتْهُ فلم تُکَلِّمْهُ حتى تُوُفِّیَتْ وَعَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها وکان لِعَلِیٍّ من الناس وَجْهٌ حَیَاةَ فَاطِمَةَ فلما تُوُفِّیَتْ اسْتَنْکَرَ عَلِیٌّ وُجُوهَ الناس فَالْتَمَسَ مُصَالَحَةَ أبی بَکْرٍ وَمُبَایَعَتَهُ ولم یَکُنْ یُبَایِعُ تِلْکَ الْأَشْهُرَ فَأَرْسَلَ إلى أبی بَکْرٍ أَنْ ائْتِنَا ولا یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَکَ کَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ.فاطمه بر ابوبکر غضب کرد و با او قهر نمود و با او سخن نگفت تا اینکه از دنیا رفت و پس از رسول خدا شش ماه زنده بود؛ هنگامى که از دنیا رفت همسرش او را شبانه دفن کرد؛ و در باره دفن وى به ابوبکر اطلاع نداد و خود بر وى نماز خواند؛ و تا فاطمه زنده بود علی علیه السلام از آبروىی در بین مردم برخوردار بود. و چون فاطمه از دنیا رفت، مردم از علی(ع) رو گردانیدند و مصلحت را در بیعت با ابوبکر دید؛ زیرا تا آن زمان بیعت نکرده بود. ولذا شخصى را نزد ابوبکر فرستاد و پیغام داد که تو خودت نزد ما بیا و هیچ کس همراه تو نباشد؛ چون از حضور عمر بدش مى آمد.صحیح بخاری ج3ص142.
==================
مطالب مرتبط:
آیا صحابه از سنت رسول الله ص،پاسداری کردند؟
بیعت شکنی صحابی در قضیه کربلا+تصویر
ارتداد صحابه پیامبر از زبان عایشه + تصویر
ناسزاگویی صحابه به عایشه + تصویر
اصحاب و تبعیت از یهود و نصاری
خلافت خلفاء(ابوبکر و عمر) از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع)
سب و لعن صحابه از دیدگاه اهل سنت
ترک سنت رسول الله(ص) به خاطر بغض با علی(ع)
توسل یک صحابی به قبر رسول الله ص+سند
|